Coraz więcej polskich marek trafia w ręce zagranicznych koncernów. Portal Pieniądze.Gazeta.pl w swoim cyklu o rodzimych firmach, które zostały wykupione przez światowych potentatów pisze o naszej eksportowej chlubie - wódce. Okazuje się, że większość produktów określanych mianem "polskiej wódki", polska tak do końca już nie jest. Zobacz, jakie zagraniczne koncerny stoją za naszymi alkoholami:
1. Żubrówka
Nasze zestawienie zaczynamy od flagowego "polskiego" produktu - Żubrówki. Ta aromatyzowana wódka jest wybitnie kojarzona z naszym krajem i z trawą żubrówką, rosnącą na jednym z ostatnich nietkniętych od setek lat terenów w Europie - Puszczy Białowieskiej. Początki produkcji żubrówki w Polsce przyjmuje się na XVII w., a już w XVIII w. stała się ona jednym z ulubionych trunków polskiej szlachty. W 1926 r. firma Polmos opracowała sposób masowej produkcji żubrówki i została jej głównym producentem. Do grudnia 2012 pełną kontrolę nad produkcją i dystrybucją żubrówki miała firma CEDC - jeden z największych producentów alkoholu w Europie. W kwietniu 2013 roku UOKiK zatwierdził ostateczne przejęcie CEDC przez firmę Russian Standard Corporation. W ten sposób polska żubrówka przeszła w ręce rosyjskiego koncernu. Warto dodać, że wśród nowych marek Russian Standard należą między innymi rosyjskie Green Mark, Parliament czy Zhuravli.
2. Bols
Bols w Polsce miał zawsze wielu zwolenników. Mało jednak osób wie, że jest to z pochodzenia holenderska wódka, której historia sięga 1575 roku, kiedy to rodzina Bols otworzyła małą destylarnię w Amsterdamie. Do Polski Bols wszedł w 1994 roku i od razu przypadł Polakom do gustu. Producentem alkoholu została firma CEDC, która w czerwcu 2013 roku została kupiona przez Russian Standard Corporation, poprzez spółkę zależną - Roust Trading Limited. Tak, holenderski Bols też już jest rosyjski.
3. Soplica
To jednak nie koniec podbojów rosyjskiego giganta na polskim rynku. Jedna z najstarszych polskich wódek - Soplica również należy już do Russian Standard Corporation. Twórcą wódki Soplica jest Bolesław Kasprowicz, który w 1888 roku założył Fabrykę Wódek i Likierów w Gnieźnie. Pierwszą butelkę Soplicy wyprodukowano tam 3 lata później. Trzeba dodać, że marka zajęła drugie miejsce w rankingu "Drinks International" najszybciej rosnących marek lokalnych na świecie, notując 14 proc. wzrost. Ten wynik może satysfakcjonować. Dodatkowo, portfolio firmy cały czas się poszerza. Na początku 2014 roku wprowadzono dwa nowe smaki wódki - Soplicę Śliwkową i Soplicę Czarną Porzeczkę. Jak na polski produkt pod rosyjską egidą, Soplica cały czas radzi sobie wyśmienicie.
4. Belvedere
Belvedere Vodka to synonim luksusu, najwyższej jakości smaku i ponad 600-letniej tradycji wytwarzania wódki w Polsce. Producenci mają się czym chwalić. Jest to nasz jeden z najlepszych towarów eksportowych. Wódkę możemy znaleźć w sklepach na całym świecie m.in. w Stanach Zjednoczonych, państwach Europy Zachodniej, Singapurze czy Karaibach. Chociaż Belvedere Vodka produkowana jest wyłącznie w Żyrardowie z najwyższej jakości polskiego zboża, jej producentem nie jest polska firma. Jako pierwszy polski produkt weszła do oferty grupy kapitałowej LVMH, która jest właścicielem m.in. takich marek jak: Moet-Hennessy, Louis Vuitton czy Christian Dior. LVMH czyli Louis Vuitton Moët Hennessy jest francuskim koncernem powstałym w 1987 roku, skupiającym najbardziej luksusowe marki świata. Inwestuje w alkohole (jest właścicielem m.in. słynnego szampana Dom Perignon), ubrania (m.in. Kenzo) czy perfumy (Christian Dior).
5. Wyborowa
Wódka Wyborowa jest bezsprzecznie najbardziej znaną marką czystej, polskiej wódki na świecie. Jest obecna w ponad 80 krajach, od Azji po obie Ameryki. - Produkowana od 1927 r. gwarantuje wysoką jakość oraz posiada zawsze ten sam, niepowtarzalny, charakterystyczny smak, niezależnie od kraju sprzedaży - zapewniają producenci. Jej pozycję potwierdziło czołowe miejsce w rankingu Hot Brands Drinks International 2010 (najlepiej sprzedającą się polska wódka) oraz 23 złote medale zdobyte w międzynarodowych konkursach. W 2001 roku, Wyborowa trafiła pod wyłączne skrzydła francuskiego koncernu Pernod Ricard, który skupia takie marki jak: szkocką whisky Ballantine's czy najbardziej znaną irlandzką whiskey Jameson.
6. Pan Tadeusz
Pan Tadeusz jest wódką młodą. Na rynku pojawił się dopiero w 1999 roku, czyli 15 lat temu wraz z premierą filmu Andrzeja Wajdy. Jak zapewnia producent: "Połączenie dwóch rodzajów spirytusów: żytniego oraz pszenicznego, nadaje jej naturalną słodycz oraz świeży, zbożowy smak." Pan Tadeusz już po samej nazwie przywodzi na myśl kanony polskiej literatury, szlacheckie zajazdy i hrabską dostojność. Niestety, te skojarzenia są złudne. Pan Tadeusz w całości należy do portfolio francuskiego koncernu Pernod Ricard.
7. Luksusowa
Wódka Luksusowa, tak jak Wyborowa jest jedną z najdłużej wytwarzanych wódek w Polsce. Pierwsza butelka zeszła z linii produkcyjnej rok po wprowadzeniu Wyborowej, w 1928 r. Jej unikalna receptura opiera się na dwóch kluczowych elementach - wysokiej jakości spirytusie ziemniaczanym oraz najczystszej wodzie pochodzącej ze studni głębinowych. W latach 20-tych była uznawana za jedną z najbardziej wartościowych i luksusowych polskich wódek. Luksusowa podobnie jak Wyborowa czy Belvedere Vodka jest doskonale znana na całym świecie. Można ją dostać bez problemu w USA, Kanadzie, Australii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Australii, Izraelu czy nawet Islandii. Luksusowa od 2008 roku należy od francuskiego koncernu Pernod Ricard, który zatrudnia ok. 19 tys. pracowników w 96 krajach.
8. Krupnik
Historia wódki Krupnik jest barwna i długa. Mało kto wie, że w Rzeczpospolitej szlacheckiej krupnik był... likierem. Sporządzało się go z miodu pszczelego, spirytusu, ziół i karmelu. W ciągu stuleci w wielu krajach powstały liczne wersje wódek miodowych cieszące się sporym zainteresowaniem. Nie inaczej było nad Wisłą - w staropolskich domostwach gospodarze często stawiali sobie za punkt honoru wyrób krupniku, który na długo pozostanie w pamięci gości - czytamy na jednej ze stron traktującej o historii tego trunku. Krupnik w naszym kraju został wskrzeszony w formie czystej wódki w 2010 roku i od razu przypadł Polakom do gustu. Po 6 pierwszych miesiącach sprzedaży Krupnik w sumie zdobył 5,5 proc. udziału w całym rynku wódki i trzecie miejsce w segmencie alkoholi ze średniej półki. Tak w pół roku od wprowadzenia go na rynek, Krupnik wyrobił roczny plan sprzedaży z wynikiem prawie miliona sprzedanych litrów wódki. Krupnik, tak jak wódka Polonaise czy Zawisza Czarny należy do koncernu Belvedere.
9. Żołądkowa Gorzka
Żołądkowa Gorzka jest nazywana polską whiskey, a to za sprawą charakterystycznej barwy i smaku. To kolejny produkt, który kojarzy się wyłącznie z naszym krajem. Aromatu goździków, cynamonu i gałki muszkatołowej nie da się pomylić z żadnym innym - zapewniają producenci. Wódka Żołądkowa Gorzka produkowana jest przez Polmos Lublin, którego początki sięgają XX wieku. W 1906 roku znany lubelski przemysłowiec Emil Plage założył pierwszy w Lublinie zakład rektyfikacji spirytusu. Dzięki staraniom jego spadkobierców firma przetrwała trudne lata dwóch wojen światowych, by w roku 1944 wznowić produkcję. Od 2007 roku, Polmos Lublin należy do koncernu Stock Spirits Group, który działa na terenie naszego kraju, w Czechach i we Włoszech. Powstał w efekcie połączenia włoskiej spółki Eckes & Stock oraz właśnie Polmosu Lublin. Koncern ma przychody roczne rzędu 340 mln euro.
Sprawdźcie cały ranking "polskich" alkoholowi tu: Gazeta.pieniadze.pl